All inclusive …. Made in Romania

8 06 2012

Atunci cānd am insistat pentru introducerea pe scarā largā a conceptului all inclusive pe piata hoteliera din Romania am vrut ca romanii sa descopere si la ei in tara un concept folosit de foarte multi ani in alte parti.

Am facut studii in cadrul FPTS, am introdus chiar si in acele zece puncte de dezvoltare a turismului romanesc nevoia acestui serviciu.

Ma uit la principalii competitori pentru turismul de vara: Turcia, Grecia si Bulgaria. Toti au acest sistem si se intrec cu all inclusive premium, ultra all inclusive, extra all inclusive, zeci de denumiri pentru o industrie profitabila. De ce spun profitabila? Pentru ca turistii beneficiari ai unor astfel de pachete vor achizitiona sejururi de medie si lunga durata, astfel practicarea turismului de weekend, chiar si in Bulgaria cu un litoral extrem de aproape de granitele noastre, ocupa un loc secundar.

Pe litoralul romanesc insa treaba sta complet altfel….. In weekend ocuparea poate ajunge si la 100% cu un trafic infernal pe autostrada vineri la ducere si apoi duminica seara la intoarcere. In timpul saptamanii insa nu avem nici pe departe astfel de probleme de trafic sau ocupare.

Datele INS pentru primele 4 luni spun ca numarul de turisti cazati in structurile de turism din Romania a crescut cu nu mai putin de 13,5 puncte procentuale fata de aceeasi perioada in 2011, un fapt imbucurator. Insa se stie ca mie imi plac cifrele si m-am jucat putin cu ele…. Astfel daca un turist petrecea in medie in primele 4 luni ale lui 2011 un numar de 2,10 nopti, iata ca in 2012 media a coborat la 1,99 nopti, o scadere cu 5,24 puncte procentuale fata de 2011. Prin urmare cei 13,5% se ajusteaza cu pierderea din incasari cu cei 5,24 %.
Pentru cei care nu inteleg am sa explic folosind cifre rotunde, neavand nimic comun cu procentele oficiale. In 2011 am avut 10 clienti care au stat cate 2 nopti cu 10 € per noapte fiecare. Asta inseamna 10x2x10=200€. In 2012 am avut mai multi clienti adica 12 care au stat in medie doar 1,5 nopti, tot cu 10€ per noapte fiecare. Asta inseamna 12×1,5×10=180€ . Conluzie usor de tras.

Acum ce au aceste cifre cu all inclusive si cu Made in Romania?
All inclusive inseamna statistic un numar mai mare de nopti de cazare. De asemenea inseamna o atractie crescuta pentru turistul strain, mai ales cei de pe piata germana, franceza sau rusa.
In clipa aceasta Thomas Cook ne-a trimis pe litoral cativa turisti germani care trebuiau sa se bucure de sistemul all inclusive de pe litoralul romanesc.

Zis si facut, au venit turistii si s-au pus la masa. Surpriza, masa ca pe timpul lui Ceausescu pentru romani. Ceva urme de mancare intr-o farfurie pretentios spus a-la-carte si atat. Turistul german este oricum greu de multumit, insa all inclusive-ul era departe si de o pensiune completa amarata a la CAP…. Dupa ce a reclamat, patroana hotelului s-a gandit sa reinventeze bufetul suedez. Prin urmare a pus acelasi numar de felii de parizer, taiate poate mai subtiri, cateva paste si un cartof sub forma de bufet suedez marca CAP al PCR. Insa pentru ca si-a dat seama de portiile absolut jenante a pus un afis frumos in care indemna turistul german de all inlusive sa isi puna cat mai putin in farfurie sa ajunga la toti. Eventual ma gandesc la posibiliatea de a imparti felia de parizer ieftin la zece, si sa imparta halba de bere de la unul la altul.
La intrebarea reporterului asupra motivului acestei batai de joc, dna patron a raspuns cu un ton extrem de managerial ca are doar 6 turisti germani pe all inclusive. Adica romanii sunt prea fraieri sa se bucure si ei de acest serviciu all inclusive. Sau de ce sa te lauzi cu un astfel de serviciu daca iti dai seama ca mai degraba vorbesti chineza decat sa faci un all inclusive.

Evident acesti turisti nu vor mai veni la noi, mai mult ne vor face anti reclama. Chiar si Thomas Cook se va uita stramb.

Sunt si povesti de succes cu all inclusive in Romania, insa din pacate tocmai astfel de probleme intra pe primele pagini din presa internationala.

Ar trebui impuse niste norme cum sunt si normele pentru primirea categoriei hotelului. Norme care daca nu sunt respectate sa poata fi verificate de corpul de control al ministerului.

In acelasi timp trebuie avut un Minister al Turismului separat in care sa existe un dialog saptamanal intre oficiali si profesionistii din domeniu.

Turismul este o mina mai mare de aur decat Rosia Montana, ar putea sa scada drastic somajul, ar putea aduce bani la buget si mai ales valuta in tara.

Advertisements

Actions

Information

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s




%d bloggers like this: